IEŞIREA sau EXODUL

Octombrie 12, 2008 at 5:21 am Lasă un comentariu

Cartea aceasta continuă relatarea sfântă despre modul în care a purtat Dumnezeu de grijă poporului israelit (adică a urmaşilor lui Iacov, cel numit Israel, cel ce L-a văzut pe Dumnezeu).

            Aici se vorbeşte despre modul în care au reuşit evreii sub conducerea lui Moise să scape din robia egipteană, despre minunile săvârşite de Dumnezeu prin el şi cum au primit ei Legea sau Decalogul (cap. 20).

          Tot acum ni se arată detaliile primului aşezământ sfânt, a Cortului adunării, dimpreună cu odoarele sale, cel mai de preţ fiind Chivotul legii, în care se păstrau tablele pe care Dumnezeu scrisese cele zece porunci, un vas (năstrapă) în care se păstra mana (praful ca de pâine cu gust dulceag, prin care Dumnezeu i-a hrănit pe iudei vreme de 40 de ani, până au ajuns în pământul făgăduit lor, între estul Mării Mediterane şi împrejurimile râului Iordan) şi toaigul fratelui lui Moise, Aaron, care odrăslise, semn că a fost cel ales la slujirea specială a preoţiei.

Cartea “Ieşirea” consemnează descoperirea de către Dumnezeu a numelui Său: “Eu sunt Cel ce sunt” (Iahve), (Ieş. 3, 14), adică Domnul e fără început şi fără sfârşit, e mereu Acelaşi; alt nume ar fi “Zelosul” (Ieş. 34, 14), adică Cel care ne iubeşte cu putere şi nu-I place să ne închinăm la idoli, la dumnezeii fără viaţă, să slujim vieţii pământeşti.

Cartea face referire şi la scopul omului pe pământ: dacă la începutul lumii s-a spus că a fost făcut “după chipul şi asemănarea” lui Dumnezeu (Fac. 1, 26), acum se spune poate chiar mai clar: “Să-Mi fiţi popor sfânt!” (Ieş. 22, 31). Şi tot aici întâlnim porunca dată de Dumnezeu dreptului Moise de a scrie Legea spre ştiinţa urmaşilor: “Scrie acestea în carte spre pomenire.” (Ieş. 17, 14)

În cultul Bisericii noastre Ortodoxe sunt reflectate toate înţelesurile duhovniceşti descoperite prin această carte, dintre care vom aminti şi noi câteva:

“Dumnezeu, Cel ce a arătat lui Moise în focul din rug, cu dumnezeiască vedenie, taina cea mai presus de cuget, Acelaşi pogorându-Se în foc la tineri a prefăcut, cu focul cel firesc al Dumnezeirii Sale, văpaia cuptorului în rouă.” (Duminica Înaintea Naşterii Domnului, Utrenie, Cântarea a IX-a)

“Sărutând acum Crucea Ta , pe care a închipuit-o oarecând Moise cu palmele, biruim, Stăpâne Hristoase, pe Amalec cel netrupesc şi ne mântuim prien ea.” (Triod, Duminica a III-a din Postul Mare, Utrenie, Cântarea a III-a)

“Lui Dumnezeu, Celui ce S-a arătat în Muntele Sinai şi a dat legea lui Moise, văzătorul de Dumnezeu, Celui ce S-a înălţat cu trupul de pe Muntele Măslinilor, Aceluia cu toţii să-I cântăm, că S-a preaslăvit.” (Penticostar, Utrenia Duminicii Sf. Părinţi de la Sin. I. Ec., Cântarea I)

“Harul a înflorit, Legea a încetat, prin tine, Preasfântă; că tu Curată, pururea Fecioară, ai născut pe Domnul, Cel ce ne dă nouă iertare.” (Octoiul Mare, Glasul al VI-lea, Utrenia Duminicii, Cântarea a IV-a)[i]

“Îndulcind Moise apele cele amare cu lemnul, a închipuit harul tău, Sfântă Cruce; că am scăpat cu puterea ta de amărăciunea patimilor: Pentru aceasta îndulceşte-ne acum pe noi, care te sărutăm, cu umilinţa duhului.” (Triod, Utrenia Vinerii din săpt. a IV-a a Postului Mare, Slava Cântării a VII-a)

Din cartea “Ieşirea” se face citire la Vecerniile următoarelor zile: Înălţatea Sfintei Cruci (14 sept.), Intrarea Maicii Domnului în Biserică (21 noi.), Botezul Domnului (6 ian.), Întâmpinarea Domnului (2 febr.), în Săptămâna Mare şi la Schimbarea la Faţă (6 aug.).

Sfinţii Părinţi tâlcuiesc astfel: “Acel mare Moise a aflat un lucru la începutul vieţuirii întru cunoştinţă, când s-a apropiat să vadă în rug lumina tainic închipuită, învăţat de dumnezeiescu glas, care zicea: “Dezleagă încălţămintea din picoarele tale, căci locul în care stai e pământ sfânt.” (Ieş. 3, 5) A învăţat că sufletul trebuie să se desfacă cu putere de alipirea la toate cele trupeşti, când porneşte prin contemplaţie pe drumul cunoaşterii şi înţelegerii celor mai presus de lume, şi să se înstrăineze cu desăvârşire, prin lepădarea încălţămintei, de viaţa de mai înainte, ataşată trupului.”[ii]


[i] Icoanele cu Sfântul Moise sunt preluate de pe siturile: www.metmuseum.org şi www.calendar-ortodox.ro

[ii] Sfântul Maxim Mărturisitorul, Ambigua, trad. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, Ed. I.B.M.B.O.R., Bucureşti, 2006, p. 279

Entry filed under: biblice. Tags: .

FACEREA sau GENEZA LEVITICUL

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Octombrie 2008
L M M M V S D
« Sep   Noi »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Rev. „Familia ortodoxa”

Categorii

Ciprian Mihail si Georgiana Diana

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Serafim Stefan

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Veronica Antonia

<Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ilinca – Paulina

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Calendarul Ortodox


%d blogeri au apreciat asta: