Dreptul Iov

Martie 17, 2009 at 6:36 pm 3 comentarii

„Domnul a dat, Domnul a luat; fie numele Domnului binecuvântat” (Iov 1, 21), este exprimarea celebră a acestui drept, care a trăit pe vremea când în Ţara Sfântă conduceau judecătorii.

            Cartea aceasta biblică didactică ne pune în faţă un model de credincioşie, prin modul în care Iov[i] a îndurat toate suferinţele posibile pe pământ, fără să se dezică de Dumnezeu, ci chiar propovăduindu-L în faţa celorlalţi.Miniatura dintr-o Psaltire Kieveana

            Vedem prin citirea ei şi că ispitele ne vin atât de la diavolul însuşi, cât şi de la diverşi oameni; şi chiar din partea prietenilor pot veni ademeniri spre păcat. Important este să nu le dăm curs, aşa cum ne arată dreptul Iov că este posibil            Dumnezeu ne dezvăluie prin Iov şi o profeţie despre Judecata de Apoi: „Dar eu ştiu că Răscumpărătorul meu este viu şi că El, în ziua cea de pe urmă, va ridica din pulbere aceasă piele a mea ce se destramă. Şi afară din trupul meu voi vedea pe Dumnezeu… Şi de dorul acesta măruntaiele mele tânjesc în mine.” (Iov 19, 25 – 27)

Din cartea despre viaţa dreptului Iov se şi citeşte un fragment, la Vecernia unita cu Sfânta Liturghie a Sfantului Vasile cel Mare, din Joia Mare.

            Iată şi câteva strofe (stihiri) din slujbele Bisericii Ortodoxe care fac referire la Iov:

            „De Iov cel din gunoi auzind, o, suflete al meu, că s-a îndreptăţit, n-ai râvnit bărbăţiei aceluia, n-ai avut tăria gândului lui, întru toate care ai cunoscut, în cele ce ai ştiut şi în cele ce te-ai ispitit; ci te-ai arătat nerăbdător.”[ii]

            „Bogăţia virtuţilor lui Iov văzând-o vrăjmaşul drepţilor, a uneltit a o fura, şi rupând turnul trupului, vistieria duhului nu o a furat; căci a aflat întrarmat sufletul celui fără prihană, iar pe mine şi golindu-mă m-a robit. Deci mai înainte de sfârşit întâmpinându-mă, izbăveşte-me de cel viclean, Mântuitorule şi mă mântuieşte.”[iii]

            „Prea destulă pildă şi stâlp însufleţit şi chip al virtuţii ni s-a arătat nouă înţeleptul şi fără prihană Iov; căruia fă-ne râvnitori pe noi care strigăm Ţie: Slavă puterii Tale, Doamne.”[iv]

            „Nestrângând comoară pe pământ, ci având nădejde în ceruri, ai lepădat la pământ aurul, cu bucurie strigând lui Dumnezeu, Sfinte Iov: Prealăudate Doamne, Dumnezeul părinţilor noştri, bine eşti cuvântat.”[v]

sf-iov-comeandseeicons-com„Adusu-mi-am aminte de proorocul ce strigă: eu sunt pământ şi cenuşă. Şi iarăşi mam uitat în morminte şi am văzut oase goale şi am zis: Oare cine este împăratul sua ostaşul, bogatul sau săracul, dreptul sau păcătosul? Ci odihneşte, Doamne, cu drepţii pe adormiţii robii Tăi, ca un iubitor de oameni.”[vi]

 „Văzând Iov slava Ta cea nevăzută, pe cât se poate omului a o vedea, cuprinzându-se de frică şi de buna cucerie, a strigat foarte îngrozit: Cenuşă sunt şi pământ, iar Tu, Domn. Pentru aceea toţi Te mărim.”[vii]

            „După vrednicie te-a primit pe tine cartea vieţii şi jitniţele cele cereşti, ca pe nişte grâu copt adunat, şi plin de zile dintru ale Duhului, fericite Iov, sluga Domnului. Pentru aceasta toţi te fericim.”[viii]

            „Viaţa ta a fost cu evlavie şi iubitoare de Dumnezeu; pentru aceea şi moartea ta s-a arătat ţie odihnă, şi te-ai mutat către veselia cea fără de sfârşit, fericite Sfinte Iov.”[ix]

            „După lege luptându-se cu ispitele şi cu necazurile necurmate, slujitor al lui Dumnezeu preaadevărat Iov s-a numit: blând, fără de răutate, drept, desăvârşit, fără prihană, grăind: Dumnezeule, bine eşti cuvântat.”[x]

            „Să păzim şi noi virtuţile acestora: bărbăţia lui Iov, neviclenia lui Iacov, credinţa lui Avraam, înţelepciunea lui Iosif şi vitejiile lui David.”[xi]

            „Puitorul de nevoinţe ţi-a îndoit ţie cununile pe pământ şi în cer, cugetătorule de Dumnezeu, mărite Iov. Pentru aceea strigi: Preoţi binecuvântaţi, popoare prealăudaţi pe Hristos întru toţi vecii.”[xii]

Zic şi Sfinţii Părinţi:

„Am văzut adeseori, precum zice Iov, suflete suferind pentru purtarea lor molâie, iar altele din pricina destoiniciei lor şi m-am minunat cât de felurită este răutatea.

Boala e socotită de cei mulţi drept o calitate a sufletului şi o virtute. Cel molâu e lăudat ca blând şi smerit; iar cel ce se agită fără rânduială ca sârguincios şi ager. Iar ei, bucurându-se de laude, nu se cunosc pe sine, şi ţinând seama de judecata greşită a celor mulţi, pătimesc cu sufletul de închipuirea de sine…”[xiii]

 

[i] Icoană dintr-o Psaltire Kieveană

[ii] Triod, Săptămâna a V-a, Joi, Canonul Sf. Andrei Criteanul, Cântarea a IV-a

[iii] Mineiul lunii Mai, Ziua a Şasea, Sfântul Iov,  Tropar

[iv] Idem, Utrenie, Cântarea a IV-a

[v] Idem, Cântarea a VII-a

[vi] Octoih, Glasul al V-lea, Vecernia Sâmbetei, la Stihoavnă / Slujba Înmormântării

[vii] Mineiul lunii Mai, Ziua a Şasea, Sfântul Iov, Utrenie, Cântarea a IX-a

[viii] Idem, Cântarea a IX-a, Slava…

[ix] Idem, Cântarea a VI-a, Slavă…

[x] Mineiul pe Decembrie, Duminica Sfinţilor Strămoşi, Utrenie, Cântarea a VII-a

[xi] , Săptămâna lăsatului sec de brânză, Utrenia de Miercuri, Cântarea a VIII-a

[xii] Mineiul lunii Mai, Ziua a Şasea, Sfântul Iov,  Utrenie, Cântarea a VIII-a

[xiii] Sf. Ioan Scărarul, în Episcop Calinic Botoşăneanul, Biblia în Filocalie, vol. I, Editura Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, Iaşi, 1999, p.115 Miniatura dintr-o Psaltire Kieveana 2


Entry filed under: biblice, liturgice. Tags: .

Ortodoxia, într-o grafie tinerească Pildele lui Solomon / Ecclesiastul

3 comentarii Add your own

  • 1. florina  |  Mai 3, 2009 la 11:29 am

    as dori si eu sa ascult troparul adusu mi am aminte

    Răspunde
    • 2. pr. ciprian  |  Mai 3, 2009 la 7:55 pm

      Văd şi eu că pe net nu ar fi (sau nu l-am făsit eu!), aşa că îl puteţi asculta, momentan, doar prin participarea la o înmormântare!

      Răspunde
  • 3. Dreptul Iov « Blogul lui Vasile Călin Drăgan  |  Martie 30, 2010 la 6:16 pm

    […] de aici. Possibly related posts: (automatically generated)De ce dorim sa-L vedem pe Domnul Isus?Podul […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Martie 2009
L M M M V S D
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Rev. „Familia ortodoxa”

Categorii

Ciprian Mihail si Georgiana Diana

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Serafim Stefan

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Veronica Antonia

<Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ilinca – Paulina

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Calendarul Ortodox


