Despre prescuri (1)

Aprilie 27, 2009 at 8:08 pm 32 comentarii

Am asistat eu odată la frământarea unor prescuri, dar nu am priceput bine etapele. Acum doresc să învăţ să am eu prescurile mele la fiecare Sfântă Liturghie, motiv pentru care m-am apucat de studiat. Am rugat pe părintele Iosif de la Mănăstirea „Negru Vodă” din Câmpulung să vină într-una din zilele următoare să îmi arate cum se fac şi vreau să ajung şi la măicuţele de la Nămăieşti, ca să mă dumiresc şi mai bine.prosfora paschaonline com

Între timp, iată ce am găsit:

De aici am intrat în alte siteuri unde sunt reţetele pentru prescuri ale diverselor biserici locale.

Iată una din ele, folosită în America, de greci:

Reţetă pentru o prescure mare sau 5 mici

Ingrediente: 3 căni şi jumătate de făină foarte bogată în gluten, 1 cub de drojdie de bere, un praf de sare şi o cană de apă proaspătă şi caldă

Preparare:

  1. Se dizolvă drojdia în apă caldă şi se pune deoparte
  2. se amestecă făina cu sarea şi se formează o groapă în mijlocul grămăjoarei
  3. se adaugă acolo drojdia dizolvată
  4. se frământă bine şi se poate adăuga făină puţină până la o cană, dacă aluatul este lipicios
  5. presăraţi puţină făină pe un dog sau o masă – paralel frământaţi aluatul (coca) până devine netedă şi compactă
  6. puneţi aluatul într-un lighenuş, acoperiţi-l şi lăsaţi-l să crească o jumătate de oră, într-un mediu călduţ
  7. formaţi o minge din aluat, apoi turtiţi-o cu palmele şi neteziţi-o cu un rulou de lemn
  8. proporţionaţi-l în 9 părţi în formă rotundă
  9. introduceţi pecetea pristolicului în făină, iar apoi bateţi-o uşor pentru a îndepărta excesul de făină
  10. presaţi pecetea pe fiecare formă în parte atât timp cât rostiţi rugăciunea „Tatăl nostru”
  11. acoperiţi formele cu o pânză şi lăsaţi-le la crescut o oră, până îşi vor dubla dimensiunea
  12. preîncălziţi cuptorul la 350 de grade
  13. coaceţi formele 30 de minute
  14. scoateţi prescurile din forme şi aşezaţi-le pe un suport pentru a se răci
  15. aşteptaţi să se fi răcit complet înainte de a le folosi în folii de plastic sau aluminiu.

Am luat această reţetă de aici http://www.theologic.com/oflweb/inchurch/prosphor.htm

Am aflat că este mai bine să se primenească acest aluat fără drojdie de bere, ci cu busuioc. O să mă interesez şi vă spun.

Entry filed under: biblice, liturgice, preotie. Tags: .

Profeţia Sfântului Sofonie Calculatorul şi copiii noştri?!?

32 comentarii Add your own

  • 1. gabrieltzu  |  Aprilie 30, 2009 la 7:40 am

    Fara drojdie de bere? Pai parca in molitfelnic scrie ca nu e voie cu niciun chip a se face prescura pt Sf Liturghie fara drojdie sau din alta faina decat de grau. Nu sunt sigura, dar parca asa mi-a ramas in cap. DIANA

    Răspunde
    • 2. Dumitru, pr.  |  Iulie 6, 2009 la 11:58 am

      Cred că în Molitfelnic nu se spune nimic despre prescuri; în Liturghier, însă, scrie aşa:”la săvârşirea acestei taine sunt de trebuinţă 5 prescuri, vin şi apă. Prescurile să fie din făină de grâu curat; făina să nu fie veche, nici să fie mucedă, nici să se dospească cu drojdii, ci numai cu aluat care să fie sărat(…)” şi: „Materia pâinii pentru Trupul Domnului nostru Iisus Hristos este pâinea de făină de grâu curat, amestecată cu apă firească şi coaptă bine, dospită, nu prea sărată, proaspătă şi curată, având gust cuviincios şi bună şi priincioasă la mâncat(…) Altă pâine, în afară de cea de grâu curat, dospită, nu poate fi materia Trupului lui Hristos” (pp.442 şi 455 din ediţia 2000 a Liturghierului. Cu drag, Dumitru, pr.

      Răspunde
      • 3. pr. ciprian  |  Iulie 6, 2009 la 2:42 pm

        Multumim mult, parinte! Pentru ca nu am stiut cum sa fac acest aluat, am folosit pana acum drojdie. Sper sa nu fie un pacat prea mare. Oricum o sa ma ocup sa caut reteta de aluat si sa o pun in aplicare.

  • 4. manuela  |  Mai 1, 2009 la 1:14 pm

    Ar fi interesant sa ne spui parinte Ciprian cum e cu painea folosita efectiv la scoaterea particelelor.

    Stiu ca exista niste restrictii, nu poate fi preparata oricum si de orisicine. Eu stiam ca doar persoane feciorelnice sau vaduve cu viata curata o pot prepara.

    Sfintia ta probabil te referi aici la prescurile ce se pun in vanzare, si cu care lumea merge la altar sa dea liturghie. Vad ca pe link-ul pe care l-ai mentionat, se spune chiar si de acestea din urma ca trebuie sa fie preparate de vaduve cu viata curata sau monahi.

    Răspunde
  • 5. manuela  |  Mai 1, 2009 la 1:26 pm

    Mai bine, cu rugaciune la Maica Domnului, sa incredintezi cu totul la niste maicute de la Namaiesti sa-ti faca prescuri pentru biserica, sa aiba si lumea ocazia sa manance in fiecare Duminica aluat facut la Namaiesti. Eventual la maicutele care stau chiar in casa din spatele crucii cu Mantuitorul, cum urci de la poarta principala manastirii. Zic si eu…Una dintre maicutele ce sta acolo o stiu tot timpul cu zambetul pe buze. Poate ne binedispunem si noi in felul acesta:)

    Răspunde
  • 6. gabrieltzu  |  Mai 2, 2009 la 8:11 am

    Da, e bine sa fie facute de persoane curate si de incredere. e foarte important sa se foloseasca numai faina de grau si mai ales sa fie aluat dospit. Cunosc un caz, al unui preot la care am slujit o data si l-am intrebat daca e sigur ca doamna care face prescurile foloseste drojdie, căci mi se pareau foarte turtite. Mi+a raspuns foarte convins ca asa trebuie, ca nu se face c u paine dospita si cu azimă. L-am contrazis degeaba, că tot pe a lui a ţinut-o . Dar acestea sunt excepţii.
    La mine la bisericuţă am găsit o femeie văduvă, care face prescurile pentru toate zilele în care avem Sf Liturghie. Are dansa şi pecete şi noi îi dăm doar făina.
    Hristos a înviat!

    Răspunde
    • 7. pr. ciprian  |  Mai 2, 2009 la 5:08 pm

      Adevarat a inviat!
      In principiu trebuiesc facute de preot. Daca el nu poate sau nu stie atunci le poate face, intr-adevar, un monah, o calugarita, o batranica credincioasa sau o fecioara credincioasa. Maicuta de la Namaiesti de care vorbesti chiar ca este aproape pururi zambitoare, dar stiu ca numai maicile care-l ingrijesc pe parintele fac prescuri acolo. O sa ma interesez zilele astea, ca nu am avut timp sa merg. De aceea vreau si eu sa invat sa nu mai stau pe capul parintilor de la Negru Voda, care au atatea treburi.
      In mod normal prescurile de la vanzare nu trebuie sa difere de cele folosite la Sfanta Proscomidie (partea pregatitoare a Sfintei Liturghi, implicit a Sfintei Impartasanii). Provizoriu si eu le cumpar de la brutarie, pana o sa stiu bine sa le fac.
      Cat priveste particelele pentru cei vii si pentru cei adormiti, ele se scot din doua prescuri (caci la fiecare Sfanta Liturghie se folosesc 5 cu pecete mica) sau din doua parti ale prescurii cu pecete mare (daca se foloseste acest tip).

      Răspunde
  • 8. Dumitru pr. Bostan  |  Iulie 1, 2009 la 8:25 am

    Dragii mei,
    Şi eu mă străduiesc să învăţ să fac prescuri. Site-ul acela prosphora.org conţine multe şi lămuritoare sugestii.
    Prescura trebuie să fie făcută într-adevăr de către cineva cu viaţă curată. Preotul trebuie să fie o astfel de persoană; şi apoi ca unul care slujeşte Sf.Liturghie: ce este mai mare: darul, sau altarul care sfinţeşte darul?
    Cât despre ferment, dacă intenţionaţi să fiţi mai „tradiţionalişti”, aşa cum încerc şi eu să fiu, căutaţi pe Google „sourdough” (maia), un aluat dospit fără alte ingrediente, afară de răbdare… După ce îl obţineţi, îl păstraţi la frigider, oprind de la o frământare la alta; cred că aceasta este metoda originală, veche: în Sfânta Scriptură se fac referiri la aluat, dospitură, frământătură, niciodată la drojdie…; apoi, prin aceea că oprim şi folosim la următoarea frământare, mai este şi ideea de legătură, de contiuitate.
    Cu drag, Dumitru pr.

    Răspunde
    • 9. Dumitru pr. Bostan  |  Iulie 1, 2009 la 9:05 am

      P.S. Temperaturile în U.S. sunt în grade fahrenheit; echivalentul a 350 grade fahrenheit este 176,6 grade celsius.
      Cu drag, Dumitru pr.

      Răspunde
  • 10. pr. Dan  |  Noiembrie 7, 2009 la 6:37 pm

    Părintele Dumitru a scris bine, prescura se pregatește cu dospeală de aluat, făra drojdie, e specificat în Liturghier. Nu e vorba doar de tradiție ci și de simbol. Dospeala (maiaua) – fermentul curat simbolizează cresterea în cele duhovnicești, drojdia – fermentul murdar simbolizează creșterea celor decăzute.
    Nici vorbă de uns cu ulei tăvile, ceară de albine, etc.
    Cât despre cine să facă prescurile, tradiția cere o prescurăreasă.
    Dar nu există realmente nici o opreliște sau canon prohibitiv pentru creștinii care se spovedesc des și se împărtășesc să facă prescuri.

    Răspunde
  • 11. ioana  |  Septembrie 28, 2010 la 7:08 pm

    De ce se vand prescurile? trupul lui Iisus e de vanzare? si de ce atatea discutii despre dospit sau nedospit…? ce importanta are? gand bun sa fie, curatenie sa fie. Sa nu ne impiedicam in detalii si sa vorbim ore intregi despre asta.

    Răspunde
    • 12. pr. ciprian  |  Octombrie 4, 2010 la 6:07 am

      prescurile se vand pentru ca nu le mai face fiecare om acasa, ci le comanda preotul si le pune la dispozitie oamenilor. de ce dospit? pentru ca Mantuitorul a savarsit cina cea de taina cu paine dospita si curata, adica fara drojdie, iar catolicii zic ca ar fi serbat pastele evreiesc la cina cea de taina, paste la care evreii mancau paine nedospita. deci e importanta si asta.

      Răspunde
  • 13. pr nicu  |  Octombrie 5, 2010 la 10:02 pm

    Doamne ajuta parinte!
    interesant topicul si linkurile puse la dispozitie. Sper ca in cateva zile sa ma apuc si eu sa fac prescuri. Deocamdata mie imi lipseste si un prestornic. Legat de acesta stii ceva anume? Din ce trebuie sa fie facut, cum iese mai bine pecetea?

    Răspunde
    • 14. pr. ciprian  |  Octombrie 6, 2010 la 8:57 am

      Prestolnicele sunt realizate din lemn de regula. sunt bune si cele turnate in plastic, probabil chinezisme. Mergeti la cea mai apropiata manastire si rugatii sa va procure, pentru ca ei au sigur de rezerva sau legatura cu cine le face. Sunt si simple, adica doar cu pecetea IIS HS NI KA, dar si complete, adica si cu triunghiulete pentru Maica Domnului , cetele de sfinti si celelalte.
      Iertati-ma si ma pomeniti si pe mine pacatosul!

      Răspunde
  • 15. Adrian  |  Octombrie 28, 2010 la 7:22 am

    Cine poate face prescuri ?

    Prescurile se pregatesc de catre o persoana cu viata curata, adica avand rugaciune multa si nevointa de post si fapte bune. Este foarte gresita ideea cum ca prescurile pot fi facute doar de femei necasatorite ori care nu mai traiesc viata trupeasca cu barbatii lor. Aceasta conceptie nu are insa nici o baza in traditia Bisericii. Aceasta parere se arata falsa inca de acolo cum ca la inceput, pentru Sfanta Liturghie, nici nu existau actualele prescuri, ci paine obisnuita, adusa de credinciosi de prin casele lor.

    Nu exista nici un canon care sa prevada acest lucru, cum ca cine le pregateste sa nu aiba relatii trupesti. Probabil la originea acestei conceptii sta interdictia pentru cei ce au savarsit pacate grave si sunt opriti de la impartasanie de a-si aduce darul la altar. Dar a considera legaturile trupesti ale sotilor cununati canonic drept pacat este in contradictie cu Sfanta Scriptura si cu intreaga invatatura a Bisericii.

    Sfantul Pavel arata clar ca „patul nuntii este neintinat” (Evrei 13, 4) iar Canonul 4 Gangra ii osandeste pe cei care ezita sa primeasca Sfanta Impartasanie de la clericii casatoriti. Ori, daca un preot casatorit, avand o viata conjugala normala, poate sluji Sfanta Liturghie cu vrednicie, de ce sotia acestuia nu ar putea face prescurile pentru slujba? Sau de ce o femeie casatorita canonic, care se poate impartasi, nu ar putea face prescuri? Ca urmare pot face prescuri cei care, straduindu-se sa duca o viata curata, potrivit poruncilor lui Hristos, pot si sa-si aduca darul la altar.

    Parintele Ciprian de la Manastirea Antim, spune: „Omul care face prescurile, fie el barbat sau femeie, trebuie sa fie gospodar. Apoi, trebuie sa stie cum sa plamadeasca compozitia. Pe vremea bunicilor mei, imi aduc aminte ca nici nu se punea drojdie. Candva, painea era paine. Cei care plamadesc prescurile trebuie sa fie crestini ortodocsi. Si trebuie sa aiba dragoste. Daca nu pun dragoste, atunci munca lor e in zadar.” (http://www.ortodoxia.md/crucea-preotiei/1781-prescura-in-cultul-cretin). Referitor la numarul prescurilor… s-a indatinat obiceiul ca sa se foloseasca doar o prescura, ma refer la cea cu pecete mare… unde gasesti forme atat pt agnet, cat si pt miride,
    Doamne ajuta!

    Răspunde
    • 16. pr. ciprian  |  Noiembrie 16, 2010 la 5:30 pm

      Asa este. Orice om cu viata curata poate face, dar mai ales cineva care nu are deloc lagaturi trupesti si care este un crestin practicant, cu simtire si intelegere pentru Tainele Bisericii. Dupa cum stiti, la Proscomidie, din prescuri, nu se pot lua particele pentru oricine, si de aici a venit si recomandarea de mai sus.

      Răspunde
  • 17. Adrian  |  Februarie 6, 2011 la 7:25 am

    Aici la noi, pt prescuri se foloseste mai nou, faina integrala de la Boromir (http://www.boromir.ro/Details.aspx?ProdId=151). Parintele a spus ca e faina „curata” in comparatie cu cea alba 000.
    Doamne ajuta!

    Răspunde
  • 18. Alina  |  Aprilie 1, 2011 la 11:22 am

    Cunosc pe cineva care face prescurile duminica dimineata, inainte de Sf.Liturghie, pentru a fi f.proaspete. Persoana respectiva spune ca asa ii cere preotul, pt ca are nevoie ca prescurile sa fie ff proaspete (pt ca atunci cand face Sf. Proscomidie,prescura sa fie proaspata ca sa nu faca firimituri). Ma intreb totusi, nu este pacat daca sunt facute duminica?

    Răspunde
    • 19. pr. ciprian  |  Mai 11, 2011 la 8:34 am

      e o chestiune la limita: pentru urgente, putem gati oricand, iar asta ar putea fi socotita o urgenta. eu le fac sambata si sunt proapete.

      Răspunde
  • 20. Mihaela S  |  Iulie 20, 2011 la 12:56 am

    Foarte interesant ce scrieti aici toti, dar va rog sa imi spuneti concret cum se face maiaua si prescura fara drojdie, tot procesul de pregatire al prescurii. Nu am inteles cum este acel aluat dospit fara drojdie? Iertare! Multumim pentru efortul dvs preacucernice parinte! Domnul sa va rasplateasca, sa va sporeasca pacea , binele si belsugul din casa si din viata! Sanatate si bucurie!

    Răspunde
    • 21. pr. ciprian  |  Iulie 28, 2011 la 3:47 pm

      Doamne ajuta! Pur si simplu se pune faina, apa si praful de sare la dospit, doar ca nu se umfla precum aluatul cu drojdie. Din pacate e usor de facut, dar foarte greu de intretinut. Se pune in congelator si se scoate cu o zi, iarna, si cu 2/3 ore inainte, vara, dar lka un moment dat se acreste si nu mai merge. Nici maicutele experimentate nu prea mai pot folosi aceasta varianta, ci pun un pic de drojdie, isi opresc maia, dar la o luna sau doua mai adauga un pic de drojdie, ca isi pierde din efect si nu mai creste deloc, si mai ales nu se coace. Multumim de urari si rugaciuni si va imbratisam cu drag, dorindu-va spot binecuvantat in viata de zi cu zi spre cea vesnica!

      Răspunde
  • 23. abbbeny_22  |  Ianuarie 19, 2012 la 11:29 am

    cauta in biblie
    1. „Dacă cineva voieşte să jertfească Domnului prinos de pâine, să aducă făină bună de grâu, să toarne peste ea untdelemn şi să pună pe ea tămâie;
    2. Apoi s-o aducă preoţilor, fiilor lui Aaron, iar unul din ei să ia o mână plină de făină, cu untdelemnul şi cu toată tămâia şi s-o ardă pe jertfelnic spre pomenire, ca jertfă, mireasmă plăcută Domnului.
    3. Iar rămăşiţa din prinosul de pâine va fi a lui Aaron şi a fiilor lui; aceasta e sfinţenie mare din jertfele Domnului.
    4. Dacă însă vrei să aduci jertfa prinosului de pâine din aluaturi coapte în cuptor, să aduci pâini de făină bună de grâu, nedospite, frământate cu untdelemn, şi turte nedospite, unse cu untdelemn.
    5. Dacă jertfa ta este prinos de pâine copt în tigaie, să fie de făină bună de grâu, frământată cu untdelemn şi nedospită.
    6. Să-l rupi bucăţi şi să torni peste el untdelemn; acesta este prinos de pâine, adus Domnului.
    7. Dacă jertfa ta este prinos de pâine gătit în oală, să se facă de făină bună de grâu cu untdelemn.
    8. Prinosul Domnului, gătit aşa, să se aducă şi să se încredinţeze preotului, iar acesta să-l ducă la jertfelnic.
    9. Apoi să ia preotul din jertfă o parte spre pomenire şi s-o ardă pe jertfelnic, ca ardere, ca mireasmă plăcută Domnului;
    10. Iar rămăşitele prinosului de pâine vor fi pentru Aaron şi fiii lui; acestea-s sfinţenie mare din jertfele Domnului.
    11. Orice prinos de pâine, ce aduceţi Domnului, să nu-l faceţi dospit, căci nici dospitură, nici miere nu veţi arde, ca jertfă înaintea Domnului.
    12. Ca prinos de pârgă, să aduceţi şi de acestea Domnului, dar pe jertfelnic să nu le înălţaţi întru mireasmă bine-plăcută Domnului.
    13. Toate prinoasele tale de pâine sară-le cu sare; să nu laşi jertfele tale fără sare, semnul legământului Dumnezeului tău; cu toate prinoasele tale adu Domnului Dumnezeului tău şi sare.
    14. De aduci Domnului prinos de pâine din cele dintâi roade, adu ca dar din cele dintâi roade ale tale grăunţe din spice, prăjite pe foc şi pisate;
    15. Toarnă peste ele untdelemn şi pune pe ele tămâie; acesta este prinos de pâine.
    16. Preotul să ardă, spre pomenire, o parte din grăunţe şi din untdelemn cu toată tămâia; aceasta este jertfă Domnului”.

    Răspunde
    • 24. pr. ciprian  |  Ianuarie 24, 2012 la 6:21 pm

      da, prescura din faina, apa si sare e de dorit, dar e greu de preparat atata vreme cat nu sta cineva mult si bine de ea. in ceea ce priveste extrasul de mai sus din cartea levitic, e specific evreilor si vechiului testament, ramanand valabila doar prevederea despre painea in sine.

      Răspunde
  • 25. Melly  |  Mai 24, 2012 la 8:30 am

    Mult m-am folosit de cuvintele voastre! Sa aveti plata de la Domnul!

    Răspunde
  • 26. ANCE GEORGETTE U.  |  Iulie 29, 2012 la 2:47 pm

    Ma numesc Georgeta, am 64 de ani. Pregatesc prescura pentru Sfanta Liturghie, in una din bisericile din apropierea Barcelonei. Am pregatit din ce in ce mai bine, acum preparand prescura fara nici o dificultate. Mi-am dorit toata viata sa fac acest lucru si am reusit. Citind si din inscrisurile de mai sus, mi-am mai imbogatit cunostintele. Cred ca principalul si cel mai important lucru, este sa ai credinta in suflet.

    Răspunde
    • 27. pr. ciprian  |  Iulie 30, 2012 la 10:10 am

      Sa fiti binecuvantata si sa va aflati osteneala dragostei in sanul lui Avraam!

      Răspunde
  • 28. lucian  |  Octombrie 8, 2012 la 7:40 am

    cantitatea de maia pusa in aluat este aceeasi ca si drojdia, sau trebuie pusa mai multa maia?

    Răspunde
    • 29. pr. ciprian  |  Octombrie 16, 2012 la 6:17 am

      Un pic mai multa, in functie de cantitatea de faina folosita. De ex: la un kg de faina merge un pumn de maia, adica vreo 50 – 100 de grame. Am descoperit de curand faina neagra de la Careffour, marca lor, mai delicata decat cea de la Kaufland, marca Baneasa, desi s-ar putea ca cea din urma sa fie mai naturala. Dar gustul este mai de paine, pe cand cea de la Baneasa lasa un gust de tarate, mai greu si o culoare prea inchisa pentru prescura.

      Răspunde
  • 30. AnaI  |  Iulie 4, 2013 la 10:54 pm

    Buna ziua!

    Aveți cumva o reteta clară de prosfora cu maia?

    Eu acum am crescut maiaua si vreau sa încep sa imi fac pâinea in casa si sa fac si cateva prosfore pentru a le duce la biserica.

    Stiu ca dupa ce este crescută maiaua are o hidratare de 100%. Se folosește așa, sau trebuie adusă la o hidratare mai mică?

    Multumesc anticipat!

    Răspunde
    • 31. pr. ciprian  |  Iulie 5, 2013 la 10:04 am

      Nu stiu ce sa va spun, ca mie nu mi-a rezistat maiaua, ce-i drept era mai taricica, dar nu uscata; de aceea pot presupune ca e bine sa fie mai apoasa, dar nu bag mana in foc. Cel mai bine e de facut maia continuu proaspata: sa folosim din cea prezenta si, paralel, sa punem alta la facut. Va dorim bucurii si spor binecuvantat de Dumnezeu!

      Răspunde
      • 32. AnaI  |  Iulie 5, 2013 la 11:32 am

        Multumesc pentru răspuns. Da, aceasta care o am acum va fi maiaua mama din care voi lua ori de câte ori am nevoie, se hraneste la un interval stabilit, se poate tine la timp camerei sau la frigider. Multumesc! Sa dea Domnu sa imi iasa!

Lasă un răspuns

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Aprilie 2009
L M M M V S D
« Mar   Mai »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Rev. „Familia ortodoxa”

Categorii

Ciprian Mihail si Georgiana Diana

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Serafim Stefan

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Veronica Antonia

<Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ilinca – Paulina

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Calendarul Ortodox


