CÂNTAREA CELOR TREI TINERI

Iunie 30, 2009 at 8:23 am Lasă un comentariu

            Sfinţii Anania, Azaria şi Misael, sunt prietenii Sfântului profet Daniel, luaţi ca pradă de război de Nabucodonosor, spre a fi crescuţi în credinţa şi cultura persană, cum au făcut mai târziu turcii cu tinerii creştini.

            Ei au refuzat să mănânce mâncăruri păgâne şi au fost condamnaţă să ardă într-un cuptor, unde însă îngerul Domnului i-a păzit neatinşi de flăcări.sf daniel si cei trei tineri goarch org chapel

            Din această carte, dovadă a rugăciunii lor către Dumnezeu şi al mulţumirii de după minune, se citeşte la Vecernia Învierii Domnului unită cu Liturghia Sfântului Vasile cel Mare din Sâmbăta Mare şi este izvor pentru Cântările a VII-a şi a VIII-a a Canoanelor de la Utrenie şi Pavecerniţă.

            „Celor trei tineri să urmăm cu frică, ca să scăpăm şi noi de focul gheenei, precum şi aceia de cuptorul Vavilonului.”[i]

            „Rugăciunea tinerilor stingătoare de foc s-a arătat, răcoritoare în cuptor şi propovăduitoare de minuni, nearzând şi nici mistuind pe cei ce înălţau cântări Dumnezeului părinţilor noştri.”[ii]

            „În cuptorul persienesc, tinerii lui Avraam, cu dorirea dreptei credinţe, mai vârtos decât cu văpaia focului fiind aprinşi, au strigat: Bine eşti cuvântat în Biserica slavei Tale, Doamne.”[iii]

            „Cuptorul[iv] caldeilor, cel plin de flăcări de foc, s-a răcorit prin Duhul, cu purtarea de grijă a lui Dumnezeu, iar tinerii au cântat Bine eşti cuvântat, Dumnezeul părinţilor noştri.”[v]

            „Nebuna poruncă a tiranului celui păgân pe popoare le-a tulburat, suflând cu îngrozire şi cu hulă urâtă lui Dumnezeu; dar pe cei trei tineri nu i-a înfricoşat mânia cea de fiară, nici focul cel mistuitor; ci, cu duh de rouă aducător, ce ămpotrivă răsufla, înăuntrul focului fiind, cântau: Prealăudate Dumnezeul părinţilor şi al nostru, binecuvântat eşti.”[vi]cei trei tineri christiananswers net

            „Cel ce ai răcorit văpaia cuptorului şi pe tineri i-ai păzit nearşi, bine eşti cuvântat în veci, Doamne, Dumnezeul părinţilor noştri.”[vii]

            „Pe Cel ce a izbăvit în cuptor pe tinerii cei cuvântători în cântări, şi cuptorul cel cu văpaia ca de tunet întru răcoreală l-a schimbat, pe Hristos Dumnezeu lăudaţi-L şi-L preaânălţaţi întru toţi vecii.”[viii]

            „Rugul cel nears împreunându-se cu focul în Sinai, pe Dumnezeu L-a făcut cunoscut lui Moise celui zăbavnic la limbă şi gângav; iar pe cei trei tineri, iubirea  de Dumnezeu i-a arătat cântăreţi neiubitori de foc. Toate lucrurile Domnului lăudaţi pe Domnul şi-L preaînălţaţi întru toţi vecii.”[ix]

            „Cel ce a izbăvit pe tineri din cuptor, făcându-Se om, pătimeşte ca un muritor; şi prin patimă pe cel muritor îl îmbracă în podoaba nestricăciunii, Cel unul binecuvântat, Dumnezeul părinţilor noştri, şi preaslăvit.”[x]

            „N-au slujit făpturii înţelepţii lui Dumnezeu, fără numai Făcătorului; ci groaza focului bărbăteşte călcându-o, se bucurau cântând: Prealăudate, Dumnezeul părinţilor noştri, bine eşti cuvântat.”[xi]

            „Pe tinerii cei din cuptor focul nu i-a ars, nici nu i-a vătămat; atunci aceşti trei, ca într-un glas lăudau şi binecuvântau: Binecuvântat eşti, Dumnezeul părinţilor noştri.”[xii]

            „Pe tinerii cei binecredicioşi în cuptor, naşterea Născătoarei de Dumnezeu i-a mântuit; atunci fiind închipuită, iar acum plinită (lucrată, n.n); pe toată lumea ridică să-ţi cânte Ţie: Pe Domnul lucrurile lăudaţi-L şi-L preaînălţaţi întru toţi vecii.”[xiii]the three holy young

            „Pe Domnul, Cel ce a păzit pe tineri în văpaia focului din cuptorul care ardea şi în chip de înger la dânşii S-a pogorât, lăudaţi-L şi-L preaînălţaţi întru toţi vecii.”[xiv]

            „Cuvioşii Tăi tineri, în cuptor, heruvimilor au urmat, strigând cântarea cea întreit sfântă: Binecuvântaţi, lăudaţi şi preaînălţaţi pe Domnul întru toţi vecii.”[xv]

            „Ţie, Făcătorului a toate, în cuptor, Sfinţii tineri împletind horă a toată lumea cântau: Toate lucrurile pe Domnul lăudaţi-L şi-L preaânălţaţi întru toţi vecii.”[xvi]

            „În cuptor Sfinţii tineri, împletind horă a întregii lumi, cântau Ţie, Făcătorului a toate: Toate lucrurile pe Domnul lăudaţi-L şi-L preaînălţaţi întru toţi vecii.”[xvii]

            Predică Sfântul Ioan Hrisostom:

„Tiranul cel din Babilon nu aprinsese cuptorul cel babilonic aşa de cumplit, cât de cumplit aprinsese tiranul acesta cuptorul din sufletul mamei (Sfinţilor şapte fraţi Macabei, n.n.).

În Babilon hrana focului a fost catranul, smoala, câlţii, vreascurile de viţă de vie; aici, glasul sângelui, durerile naşterii, dragostea de mamă, unirea şi înţelegerea dintre copii.”[xviii]

 


[i] Triod, Miercuri în Săptămâna lăsatului sec de brânză, Utrenia, Cântarea a VII-a a Canonului

[ii] Penticostar, Duminica orbului, a VI-a după Paşti, Utrenie, Irmosul Cântăriii a VII-a a Canonului

[iii] Triod, Duminica I a Postului Mare, Utrenie, Catavasia Cântării a VII-a a Canonului

[iv] Icoana este preluată de pe site-ul http://www.goarch.org/chapel

[v] Penticostar, Mercuri în Săptămâna a IV-a după Paşti, Utrenie, Irmosul Cântării a VII-a din Alt Canon

[vi] Octoihul Mare, Glasul al VIII-lea, Vineri, Utrenie, Irmosul Cântării a VII-a a Canonului

[vii] Penticostar, Duminica slăbănogului, a IV-a după Paşti, Utrenie, Irmosul Cântării a VII – a a Canonului

[viii] Triod, Vineri în Săptămâna a III-a a Postului Mare, Utrenie, Irmosul Cântării a VIII-a a canonului

[ix] Octoihul Mare, Glasul al VII-lea, Joi, Utrenia, Irmosul Cântării a VIII-a a Canonului Sfinţilor Apostoli

[x] Penticostar, Duminica Învierii Domnului, Utrenie, Irmosul Cântării a VII-a a Canonului (al Catavasiilor Învierii)

[xi] Triod, Miercuri în Săptămâna a IV-a a Postului Mare, Irmosul Cântării a VII-a a Canonului

[xii] Octoihul Mare, Glasul al VII-lea, Marţi, Utrenia, Irmosul Cântării a VII-a a Canonului

[xiii] Triod, Miercuri în Săptămâna a IV-a a Postului Mare, Utrenia, Irmosul Cântării a VIII-a a Canonului

[xiv] Penticostar, Duminica Tomii, I-a după Paşti, Utrenie, Irmosul Cântării a VIII-a a Canonului

[xv] Octoihul Mare, Glasul al VI-lea, Luni, Utrenie, Irmosul Cântării a VIII-a a Canonului de umilinţă

[xvi] Idem, Glasul al V-lea, Joi, Utrenie, Irmosul Cântării a VIIIa

[xvii] Idem, , Duminică, Irmosul Cântării a VIII-a a Canonului Invierii Domnului

[xviii] Sfântul Ioan Gură de Aur, în Predici la Sărbători Împărăteşti şi Cuvântări de laudă la Sfinţi, Ed. I.B.M.B.O.R., trad. Pr. Prof. Dr. Dumitru Fecioru, Bucureşti, 2002, p. 422

Anunțuri

Entry filed under: biblice, liturgice.

ÎNŢELEPCIUNEA LUI SOLOMON FILMELE MELE PREFERATE

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Iunie 2009
L M M M V S D
« Mai   Iul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Rev. „Familia ortodoxa”

Categorii

Ciprian Mihail si Georgiana Diana

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Serafim Stefan

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Veronica Antonia

<Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ilinca – Paulina

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Calendarul Ortodox


%d blogeri au apreciat asta: