Mănăstirea Frăsinei în câteva imagini

Decembrie 14, 2009 at 10:41 am 19 comentarii

Acum două săptămâni am trecut pe la Mănăstirea Frăsinei, din judeţul Vâlcea. Este una dintre acelea care au ca dar să ne ofere o atmosferă autentică de trăire ortodoxă, mai ales la slujbele de noapte, chiar dacă vestiţii părinţi duhovnici Lavrentie, Ghelasie şi Paisie au trecut la Domnul nu de mult. Aici am fost prima data când aveam cinci ani şi m-a uimit de atunci statura impozantă în înălţime a călugărilor, dulceţea slujbelor şi, nu în ultimul rând, laptele prins servit la masa de obşte din amfore de lut. Am mai poposit acolo de două ori cateva zile şi în alte zile pentru câteva ore. Parcă nu mai e aceeaşi frământare duhovnicească în aer, dar este totuşi un loc retras de lume, inaccesibil femeilor, care oferă prilejul fiecărui bărbat să nu mai aibă scuze că nu se poate concentra la rugăciune.  În fine, am reuşit să fac şi ceva poze. Iată câteva.

Am poposit la Mrea Frasinei si acumcateva zile, in decembrie 2012 si m-a bucurat sa vad o obste in contnua primenire cu oameni noi si randuiala neschimbata de rugaciune cat mai linistitoare. n-o fi perfectiune, dar sigur e cautare pe drumul desavarsirii!

Entry filed under: liturgice, traditia. Tags: .

Pr. Vasile Sorescu a fost la Câmpulung Decanul Piteştiului la Clung Muscel

19 comentarii Add your own

  • 1. manuela  |  Decembrie 17, 2009 la 9:54 am

    „Astfel să strălucească lumina voastră înaintea oamenilor, ca văzând faptele voastre bune să-l preamărească pe Tatăl vostru care este în ceruri”.

    Fiecare descindere intr-un loc cu precadere destinat slujirii lui Dumnezeu (desi tot locul trebuie destinat cu precadere slujirii lui Dumnezeu) este cu siguranta o fapta a noastra pe care trebuie s-o imbracam in lumina ca oamenii sa-L preamareasca pe Dumnezeu.

    Dar daca aducem niste poze dintr-un loc de referinta ca Frasinei-ul, si nu le imbracam in nici un fel de lumina, ba din contra, punem o umbra deasupra lor, mai ajung ceilalti carora le infatisam fapta noastra sa-L preamareasca pe Dumnezeu?

    Am fost la Frasinei doar de 2 ori. Nu s-a putut sa stau la nici o slujba, nici sa raman acolo, jos la biserica de femei. Insa descinderea la Frasinei mi s-a facut prilej de experiente si invataturi extraordinare, unice chiar.

    Pierzand autobuzul din Valcea, care ducea spre Muieresti, am mers pana la Frasinei cu un baiat taximetrist in Valcea, care mi-a spus ca locuieste intr-un sat din apropierea acelei paduri rau-famate din Valcea, despre care se spune ca e populata cu spirite rele.

    Mi-a povestit cum intr-o seara, intorcandu-se noaptea pe jos, pe drumul ce mergea pe langa padure, a inceput sa auda un zgomot ciudat, ca de muzica de nunta. Uitandu-se spre padure, a vazut printre copaci, in departare, o mireasa inconjurata de nuntasi si lautari, care petreceau cu totii de mama focului. Aceasta muzica, cu tobe si tambal, a inceput sa se amplifice, iar toti acestia sa vina din ce in ce mai aproape de marginea padurii. Moment in care a rupt-o la fuga spre casa, si desi erau niste kilometri pana acasa, nu isi aminteste cand si cum a ajuns. Mi-a spus ca vreo 2 zile nu a fost bun de nimic, a zacut in pat vatamat sufleteste de stranietatea acestei experiente, incapabil sa le povesteasca celorlalti ce i s-a intamplat exact.
    Asta pentru cine se mai indoieste ca si dracii pot face nunti cu lautari. Si ma indoiesc ca cineva va vedea vreodata in vreo padure, montata de draci, nunta intre mire si mireasa si nuntasi decent imbracati, mai ales mireasa si nasa, nuntasi decent imbracati toti, si in jur doar cantece ingeresti, nu acordeoane si tambale. Ar trebui cu totii inainte sa faca nunta sa treca pe langa o padure ca asta sa se ingrozeasca putin, si sa se lecuiasca de orice dracovenie.

    Asta imi aduce aminte si de un incident intamplat la Sfantul Nicolae din Campulung. O femeie tanara foarte frumoasa, venita intr-o duminica cu miri care ieseau la biserica, imbracata toata in negru de sus pana jos, cu decolteu si fara maneci, machiata strident pe fata, mergand prin biserica i s-a facut pur si simplu rau,. Au scos-o afara, unde de asemenea a zacut pierduta mult timp. Pai cum sa nu descinda dracii aupra ta cand mergi asa prin biserica? Nu mai e o problema doar de bun simt si respect. E o problema spirituala. Incepem sa ne indracim la propriu in aceste outfituri dracesti. Incepem sa aratam ca dracii.

    Răspunde
  • 2. manuela  |  Decembrie 17, 2009 la 10:12 am

    Al doilea lucru legat strict de Frasinei, pe care vreau sa vi-l povestesc, este o experienta pe care am avut-o chiar in holul bisericutei de femei de jos. Dorind sa obtin niste lamuriri despre diverse lucruri, a venit un frate de manastire care avea randuiala in ziua aceea. Nu parea calugar. M-a frapat aspectul, comportamentul si fizionomia lui, extraordinra de sfios si feciorelnic. Am avut impresia ca intrevad pe unul dintre acei calugari sau pustnici despre care citisem ca fug pur si simplu de alte prezente umane. Acest frate desi vorbea cu mine, facea ascultarea la care era pus, statea tot timpul doar un sfert intors spre mine, si trada o sfiosenie de proportii. Asa incat n-am putut sa mai rabd, sub efectul acestei prezente omenesti uimitoare, sa ma comport cum fac de obicei intr-un dialog, si am simtit nevoia sa ma retrag intr-un colt al acelui hol, si sa-i vorbesc de acolo, de la distanta, ca sa fiu cat mai departe de el si sa nu-l vatam cu nimic cu prezenta mea. Nu a fost un bun simt al meu, cat a fost prezenta acestui om care m-a facut sa fac gestul asta. Port si acuma in minte amintirea acestei sfiosenii ingeresti. Am luat-o ca pe o pedagogie care mi s-a dat, desi nu fusese atunci nici un timp de participare la slujba, nici de zabovire in rugaciune prin fata icoanelor.
    Daca o biserica ar fi inchisa atunci cand trec eu pe-acolo si vreau sa intru sa ma rog, la modul sincer m-as gandi ca si de data asta n-am gasit usa deschisa pentru ca nu e nimic vrednic ce sa fi facut ca sa ma astepte pe mine usa aia deschisa, sau pur si simplu Dumnezeu „ma forteaza” astfel sa mai fac si un pic de nevointa ca sa mi se deschida usa, nu sa intru asa, ca la supermarchet:)

    Răspunde
  • 3. manuela  |  Decembrie 17, 2009 la 10:26 am

    Deci, dupa parerea mea, titlul acestui post ar fi trebuit sa fie: „La Frasinei, spre folosul nostru, in afara slujbelor usa bisericii se deschide cu nevointa (ca sa acopere lipsa de participare la slujba), a noastra si a fratilor din obste”🙂

    Răspunde
    • 4. pr. ciprian  |  Ianuarie 4, 2010 la 9:08 pm

      Intr-adevar trebuie sa ma nevoiesc mai mult, mult mai mult atat eu, cat si fiecare dintre noi, dar situatia de acolo tot mi se pare nepotrivita. Nici la o biserica de parohie cu familii incadrate nu mi s-ar parea normal ca biserica sa fie inchisa, ci sa fie de dimineata pana seara cineva de rand dintre consilieri, tineri, doamne din comitetul parohial, caci preotul nu poate sta non stop.

      Răspunde
  • 5. Simo  |  Ianuarie 3, 2010 la 1:22 pm

    Manuela,ai mare dreptate!Noi acolo avem duhovnicul,si mereu am asteptat cu copii fie vara,fie iarna-sa il aduca pe parintele duhovnic,sotul cu masina de sus de la Manastire.si mereu am dat peste frati de manastire sau calugari binevoitori care ne-au dus sa stam intr-o camaruta calda sau ne-au dat un pahar cu apa rece.Sti cum se zice:Fiecare vede ce vrea!!!Daca ma duc undeva si vad numai ce e negativ,atunci….mai bine as sta acasa.
    E pacat ca autorul foto reportajului nu a Vazut si altceva…..

    Răspunde
    • 6. pr. ciprian  |  Ianuarie 4, 2010 la 9:13 pm

      Cand am avut timp sa sta acolo cateva zile sau ore bune, am simtit si eu lucruri deosobite, dar nu si atunci cand am avut la dispozitie doar cateva minute in care sa ma si inchin, sa las si un acatist si sa pun si o lumanare. Frasieniul sper sa ramana un focar de rugaciune, dar spun ca i-am observat pe calugari mult mai preocupati de lumesc dacat acum cativa ani. Ma bucur sa ma insel.

      Răspunde
  • 7. cammely  |  Ianuarie 5, 2010 la 8:52 pm

    Am şi eu o întrebare.
    Mănăstirea de la Frăsinei este inclusă cumva în rândul mănăstirilor turistice?
    Dacă da, atunci este oarecum firesc să fie mereu cineva prezent în biserică şi uşile deschise.
    Dacă însă nu este, atunci eu cred că nu este justificată nemulţumirea.
    Să nu ne amestecăm în treburile interne ale rânduielilor mănăstireşti.
    „Socot ca este o datorie sfânta pentru mine sa va împartasesc sfatul întelept pe care l-am auzit de Ia stareti încercati si vrednici de cinstire. Ei spuneau atât mirenilor cât si monahilor ce cautau fara fatarnicie mântuirea: „În vremurile noastre în care s-au înmultit atât de mult smintelile trebuie sa avem o deosebita luare aminte la sine, fara a lua aminte la viata si la faptele aproapelui si fara a osândi pe cei ce se smintesc, fiindca lucrarea stricatoare a smintelii trece cu usurinta de la cei osânditi în cei ce-i osândesc”. Staretii amintiti îi sfatuiau pe mireni sa se calauzeasca în viata dupa Evanghelie si dupa acei Sfinti Parinti care au scris povete pentru toti crestinii îndeobste, cum ar fi Sfântul Tihon de Zadonsk. Pe monahi îi sfatuiau sa se calauzeasca, de asemenea, dupa Evanghelie si dupa Sfintii Parinti care au scris anume pentru monahi. Monahul care se calauzeste dupa scrierile Parintilor va avea în orice manastire putinta sa dobândeasca mântuirea: pierde aceasta putinta cel ce traieste dupa voia si dupa mintea sa, de ar salaslui si în pustia cea mai adânca.[…]”

    (Sfântul Ignatie Briancianinov, Cuvinte catre cei care vor sa se mântuiasca)
    sursa: http://mantuire.50webs.com/ib_convorbire5.html

    Răspunde
    • 8. pr. ciprian  |  Ianuarie 7, 2010 la 8:08 pm

      Manastirea Frasinei este una cu circuit deschis, nu inchis, de aceea ar trebui sa fie cineva mereu la biserica; mai ales ca biserica unei aseyari este inima ei si daca nu e deschisa, e ca si cand ar fi in stare de somn, de neveghe, ceea ce n-ar fi normal.

      Răspunde
  • 9. manuela  |  Ianuarie 7, 2010 la 5:20 pm

    „Intr-adevar trebuie sa ma nevoiesc mai mult, mult mai mult atat eu, cat si fiecare dintre noi, dar situatia de acolo tot mi se pare nepotrivita. Nici la o biserica de parohie cu familii incadrate nu mi s-ar parea normal ca biserica sa fie inchisa, ci sa fie de dimineata pana seara cineva de rand dintre consilieri, tineri, doamne din comitetul parohial, caci preotul nu poate sta non stop.”

    Da parinte, ai dreptate. Si nu numai atat. Slujirea in biserica lasa mult de dorit din multe puncte de vedere. E vorba in primul rand de slujitorii speciali (preotii) care au o mare responsabilitate in calauzirea sufletelor, si apoi si de restul, inclusiv de mireni. Se face foarte putin pentru sufletele botezate, si asta incepand de sus, de la varful ierarhiei, unde e inceputul raspunderii pentru turma.

    Comentariul meu viza doar o maniera duhovniceasca de a ne raporta fiecare individual la o situatia precum cea descrisa, o maniera foarte de folos pentru cel ce ar intelege sa o practice. Gasisem ocazia sa redau intamplari ce ar putea folosi duhovniceste si pe altii. Dar DA, trebuie amendate foarte multe lucruri in biserica, nereguli din cauza carora sufletele pier in loc sa fie salvate. Ca daca o persoana care deja are o intelegere duhovniceasca, se foloseste procedand asa cum am zis eu, altii, fara sporire duhovniceasca, pleaca mai nelamuriti decat au venit.

    Răspunde
  • 10. manuela  |  Ianuarie 7, 2010 la 5:23 pm

    Pier nejustificat sufletele fratilor nostrii botezati, din lipsa de o preocupare mai atenta pentru desteptarea si calauzirea lor. Asta e un adevar cu care n-o sa ma impac niciodata, si aici deja e vorba de responsabilitati care tin de ierarhia bisericeasca in primul rand.

    Răspunde
    • 11. pr. ciprian  |  Ianuarie 7, 2010 la 8:13 pm

      Pana acum, in preotie, bucuriile cele mai mari din relatia cu oamenii le-am avut de la cateva persoane care au fost impresionate de deschiderea bisericii si la alt interval decat cel clasic, cand au putut sa se reculeaga in liniste mai mare si apoi s-au spovedit, spunanad acele nezise din copilarie. A fost un adevarat botez al lacrimilor lor si dau slava lui Dumnezeu pentru ca m-am bucurat si eu de aceasta randuiala.

      Răspunde
  • 12. manuela  |  Ianuarie 18, 2010 la 4:01 pm

    Conteaza si faptul ca biserica e deschisa, dar conteaza si deschiderea preotului, atitudinea si dorinta lui de a ajuta un suflet. Chiar citeam intr-o carte despre Sfantul Ioan de Kronstadt, ca pur simplu se „infiinta” langa cate un suflet cu probleme si il iscodea, ca sa-l ajute. Nu-i lasa sa se zbata in ignoranta si necaz. Ii cauta,ii observa,ii aborda. E atat de important, si oamenii sunt atat de inglodati in tot felul de neputinte si suferinte, si se uimesc cand cineva ii cauta ca sa ii ajuta. Si cred ca orice preot care are dorinta asta de a ajuta permanent, ii trimite Dumnezeu in calea lui pe cei ce au nevoie. Lumea e impresionata de disciplina si randuiala din anumite biserici, dar din nefericire destul de multi raman la admira aceasta disciplina.
    Indraznesc sa spun ca un preot sincer dornic de a sluji lui Dumnezeu in toata vremea ajutand sufletele face mai mult decat nu stiu cati duhovnici celebri la care se ingramadeste lumea sa ajunga. Pentru ca acolo lucreaza Hristos,ii da tot timpul de stire preotului ce sa faca cu acel suflet, si ii da toata lucrarea necesara, numai preotul sa fie dedicat cu totul slujirii lui Hristos.

    Răspunde
    • 13. Nicolae  |  Decembrie 7, 2010 la 8:15 am

      ANUNT IMPORTANT! Am fost duminica 5-12-2010 la manastirea Frasinei dar nu am putut urca decat pana la prima manastire unde au voie femeile deoarece o parte din drum s-a surpat si nu se mai poate urca decat cu masini foarte mici ( tico, matiz…) dar este foarte periculos deoarece drumul se poate rupe din cauza greutati masinii.Mai sunt si alte portiuni de drum care nu cred ca o sa mai reziste mult de aceea va recomand sa va interesati de starea drumului inainte de a pleca la drum.Ar fi de mare folos pentru credinciosi daca ati publica cat mai curand in presa despre starea drumului. Doamne ajuta. Nicolae

      Răspunde
  • 14. AndreeaT.  |  Iunie 17, 2011 la 11:02 am

    Iertare! Legat de discutia despre portile ,,inchise” ale manastirii in afara slujbelor, mi-a venit in minte Parabola celor 10 fecioare, cinci intelepte si cinci neintelepte (numite chiar nebune). Cu ce lumina a faptelor bune ne putem smeri (nu lauda) pentru a putea intra la nunta Mirelui oricand voim..?
    Si ma intreb, oare, nu este mana Preasfintei Treimi, randuiala Ei pentru noi, in a ne smeri dandu-I slava si ai multumi ca ne-a invrednici sa ajungem pana la usa Casei? Tot ce ne ramane de facut noua, pacatosilor, este de a ,,bate” si ni se va ,,deschide”. Observi diada: bate (actioneaza) si asteapta. Egoul nostru gonflat se simte jicnit, cum de nu ne asteapta pe noi, cei mari si grozavi si plini de fapte duhovnicesti, usa larg deschisa, ca noi doar avem ceva important de facut acolo…
    Eu cred ca normele ca in toate manastirile usa bisericilor sa fie deschisa e lumeasca, ori ele (manastirile), se conduc dupa alte randuieli, pe care, daca nu le intelegem, cu dragoste sa le respectam!
    Folos duhovnicesc prin pelerinajele pe la sfintele locuri din Romania si Domnul sa ne ajute sa nu avem aplecare spre critica, cartire (iertati-ma si credeti ca aceste lucruri mi le doresc intai pentru mine)!

    Răspunde
    • 15. pr. ciprian  |  Iunie 25, 2011 la 11:40 am

      E adrevarat ca manastirile au ritmul lor, iar acelea care nu doresc sau nu pot intretine o continuitate de deschidere afiseaza un program in care trebuie sa te incadrezi. Asa este si la athos si in tara sfanta. Atunci cand deschid portile manastirii, sta cineva la dispozitie. Aici am constatat ca este altfel si nu e tocmai justificat la cati de multi monahi sunt.

      Răspunde
  • 16. alin  |  Noiembrie 4, 2012 la 6:29 pm

    buna am fost si eu cand am fost mic si a fost ok acum stiu pe cineva care ar vrea sa mearga la manastire pt niste slujbe sai fie mai bine este femeie si nu stiu ce si cum sa o andrum si cum sa ajunga acolo daca cineva ami poate spune ce as vrea sa stiu sa o andrum pe aceasta f4emeie va multumesc

    Răspunde
    • 17. pr. ciprian  |  Noiembrie 17, 2012 la 9:11 pm

      Este situata la nord de municipiul Ramnicu Valcea, in localitatea Muereasca, la 10 km de drumul european Valcea – Sibiu. Se fac si pelerinaje organicate de episcopia si biserica de care apartineti si poate au aceasta destinatie, dar mai sunt si initiative private.

      Răspunde
  • 18. alexandra  |  Iulie 28, 2013 la 9:02 pm

    buna.si eu am fost la frasinei.dar numai jos.pt ca sus nu avem voie. iti multumesc din tot sufletul pentru poze. asa am vazut cum arata acolo unde nu avem voie sa mergem.va multumesc

    Răspunde
    • 19. pr. ciprian  |  Iulie 31, 2013 la 1:42 pm

      cu multa placere. ma bucur ca iti sunt de folos pozele locurilor sfinte din zona frasineiului. Sa fi binecuvantata!

      Răspunde

Lasă un răspuns

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Decembrie 2009
L M M M V S D
« Noi   Ian »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Rev. „Familia ortodoxa”

Categorii

Ciprian Mihail si Georgiana Diana

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Serafim Stefan

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Veronica Antonia

<Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ilinca – Paulina

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Calendarul Ortodox


